EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

Quinoa a csodamag! Miért érdemes táplálkozásunkba beilleszteni?

2019.11.13 15:05
Quinoa a csodamag! Miért érdemes táplálkozásunkba beilleszteni?

Manapság nagy a felhajtás a quinoa körül, a reform konyha egyik legújabb felfedezése. De mi is az a quinoa? Miért érdemes rendszeresen fogyasztani? Ha egy igazán egészséges és tápanyagokban gazdag ételre vágysz, akkor érdemes közelebbről megismerkedned ezzel a csodamaggal, sőt még a diétádban is segítségedre lehet.

 

Dél-Amerikában már évezredek óta fogyasztják, ma a nyugati világban „superfood”-ként vagyis szuperélelmiszerként tartják számon. Könnyen elkészíthető, nincs különösebb íze, azonban szervezetünk jól tolerálja, nem puffaszt és a benne található tápanyagok igen meggyőzőek. Gluténmentes táplálkozásban tökéletesen helyettesíti a gabonát, kuszkuszt, bulgurt, vegánok is előszeretettel fogyasztják. A legmagasabb fehérjetartalommal bíró álgabona és egyike azon növényi tápanyagoknak, melyek tartalmazzák mind a 9 esszenciális aminosavat, sporttáplálkozásban is kiemelt szerepe van. Nagy mennyiségben találhatók benne B-vitaminok, magnézium, cink, vas, kálium, kalcium, E-vitamin, de számos antioxidánst is tartalmaz. Magas rosttartalmának köszönhetően jótékony hatással van az emésztésre és hosszú időre eltelít.

Létezik fehér (ez az általánosabb), vörös és fekete szemű quinoa is. A fehér szemek lágyabbak, a vörösek köztesek és a feketék roppanósak. Az Éden Prémium Tricolor quinoa különlegességét az adja, hogy mind a háromféle megtalálható benne. Fogyaszthatod köretként, kásákhoz, salátákhoz, gyümölcsökhöz keverve. Éden Prémium quinoák

Nagyon fontos! Főzés előtt a quinoát alaposan meg kell mosni (lehetőleg többször), hogy eltávolítsuk róla a szaponin nevű toxikus, ám természetesen jelenlévő, keserű külső burkolatot. Amikor megmosod a quinoát, látni fogsz egy "szappanszerű" oldatot a vízben - nos, ez a szaponin, ezt kell róla lemosni. Amikor quinoát főzöl, a magot körülvevő héj széthasad és ropogós tekercset képez, míg a belső rész megpuhul és áttetszővé válik, érdekes textúrát adva a szemeknek. Ugyanúgy kell főzni, mint a rizst, kétszeres mennyiségű vízben, fedő alatt pároljuk.

Ha nem szeretnél főzéssel bíbelődni, akkor válaszd puffasztott formában. A roppanós golyócskák a növény minden hasznos tápanyagát tartalmazzák, nagyon jól használható reggeli kásákhoz vagy levesek betéteként. BiOrganik puffasztott quinoa

Az eddigi vizsgálatok alátámasztották, hogy a quinoa fogyasztásával csökkenthető a vércukor szint és a vér triglicerid szintje, így hozzájárulhat az emésztőrendszer és anyagcserénk egészségéhez.

A brazíliai So Pauló-i Egyetemen 2009-ben tíz, az Andokban termesztett gabonaféle és álgabona cukorbetegség elleni hatásosságát vizsgálták meg. A quinoában volt a legtöbb az antioxidáns hatású kvercetinből, amely védi a szervezet sejtjeit a károsodástól, és ezzel ideális eszköz lehet a felnőttkorban kialakuló cukorbetegség kockázatának csökkentésében.

Philip Mellen, a Wake Forest Egyetem munkatársa több, összesen 285 ezer amerikaira kiterjedő vizsgálat eredményeit elemezve megállapította, hogy napi 2,5 adag teljes értékű gabonaféle (a quinoát is ide értve) elfogyasztása igencsak jót tesz a szívnek: 21%-kal csökkenti a szívbetegség kockázatát.

A Milánói Egyetem kutatói 2005-ben mutatták ki, hogy a quinoa és más alternatív gabonafélék jóval laktatóbbak, és tartósabb teltségérzetet adnak, mint a búza vagy a rizs, ezért az étvágyat is csillapítják. A teljes értékű gabonafélék fogyasztásának általános jellegű, kedvező hatásai közé tartozik egy sor betegség, például a szélütés, az asztma és a vastagbélrák kockázatának a mérséklése is. A lényeg az, hogy a quinoa tudományos értelemben méltónak tűnik arra, hogy a legjobb ételek közé soroljuk, egy próbát megér, igaz?

quinoa és quinoa tartalmú termékek