Regisztrálj és gyűjts Te is VitalPontokat >> Kedvezmények  Készleten lévő termékeink azonnal szállíthatók akár másnapra is, minimum rendelési érték: 2.000 Ft    Szállítási információk

EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

Folsav vs Folát, melyiket válasszuk?

2019.06.13 06:29
Folsav vs Folát, melyiket válasszuk?

A folsavat nagyon gyakran tévesen magzatvédő vitaminként emlegetik. A velőcső záródás esélyének csökkentése miatt a várandós kismamák étrendjét szokták kiegészíteni folsav tartalmú étrendkiegészítővel. Nemcsak a velőcsőzáródási rendellenességgel, de az alacsony születési súllyal, idő előtti születéssel és a növekedésbeli visszamaradottsággal is összefüggésbe hozható, ezért is tartalmazza minden terhesvitamin.

Vajon Te tudod hasznosítani a folsavat?

 

Valójában nem a folsav, ami a baba egészséges fejlődését szolgálja, hanem a B9-vitamin, vagyis a folát. A legtöbb készítmény azonban a folsavat tartalmazza, ami olcsó, szintetikus forma. 

Több kárt tesz azonban annál, hogy feleslegesen költünk vitaminra, ugyanis a legfőbb probléma, hogy hazánkban a lakosság több mint 50%-a nem tudja a folsavat aktív vitaminná, vagyis foláttá alakítani, amire valójában szüksége lenne és a szintetikus folsav felhalmozódik szervezetünkben. Immunrendszerünk „idegen behatolóként” vagyis testidegen anyagként azonosítja és próbál tőle megszabadulni, ezért megemeli olyan gyulladást jelző markerek szintjét a vérben mint a homocisztein. A magas homocisztein-szint azonban károsítja az erek falát, ezzel elősegítve az érelmeszesedés folyamatát, szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

A folsav helyett, inkább olyan készítményt keress, amiben a B9 természetes formában van benne. Ehhez ilyen neveket kell keresnünk az étrend-kiegészítő vagy krém címkéjén:

  • L-5-metiltetrahidrofolát,
  • L-metilfolát-kálcium,
  • vagy 5-MTHF

Egy 2014-es randomizált kontrollált vizsgálatban a metil-folát pótlása jelentősen magasabb folátszintet eredményezett, és hamarabb is hasznosult, mint az azonos dózisú folsav. Ezutóbbi általánosságban is lassabban hasznosult, de még lassabban azoknál, akik MTHFR-mutációkkal rendelkeznek. A kutatók szerint a metil-folát alkalmazása hatékonyabb lenne, mint a folsavé. 

Egy összehasonlító tanulmányban azok a nők, akik a terhességük alatt olyan vitaminkiegészítést kaptak, ami metil-folátot és nagyobb mennyiségű B12-vitamint tartalmazott, alacsonyabb számban szenvedtek terhességi vérszegénységben, mint akik a hagyományos folsavat és kevés B12-vitamint tartalmazó terhesvitamint kapták. 

Egy 2004-es klinikai vizsgálatban a metil-folát két dózisát, napi 200 és 400 mcg-ot hasonlítottak össze napi 400 mcg folsavval, a homocisztein-csökkentő hatásuk szempontjából. A metil-folát mindkét dózisa ugyanolyan hatékonyan csökkentette a homocisztein szintjét, mint a 400 mcg-os folsav. 

Egy 2019-es randomizált kontrollált vizsgálatban a metil-folát kiegészítése jelentősen magasabb folát szintet eredményezett, mint a hasonló dózisú folsav. Ezen kívül a homocisztein-szintet is valamivel jobban csökkentette. 

2012-ben, egy klinikai vizsgálatban a nagy dózisú metil-folát hatékony kiegészítő terápiának bizonyult depresszió esetén. Ebben a vizsgálatban a folsavat nem tesztelték, de egyéb vizsgálatokban a folsavpótlás sem vezetett jelentős eredményhez.  

Összefoglalva tehát, a metil-folát pótlása több szempontból is előnyösebb lehet, mint a folsavpótlás, de minden bizonnyal megfelelő dózisban alkalmazva, ha a többi szinergista mikrotápanyag bevitele is megfelelő, akkor a folsav sem okoz problémát.  

Forrás: vitaverzum

Az alábbi termékeket ajánljuk folát pótlásra >>> TOVÁBB